Hva er forskjellen på en gruppe og en avdeling?

Hva er forskjellen på en gruppe og en avdeling?

Grupper og avdelinger er begge måter man kan dele inn medlemmer på, men de er litt forskjellige.
I Styreportalen er kan man dele opp medlemmer; bare i grupper, eller både i avdelinger og grupper.


Ikke bruk avdelinger (bare grupper): Medlemmer deles inn i forskjellige grupper. Disse gruppene settes opp via "Oppsett --> Grupper".
Eksempel: Et korps kan deles inn i forskjellige grupper basert på hvilken instrument medlemmet spiller.

Bruker avdelinger (både avdelinger og grupper): Medlemmer deles først opp i forskjellige avdelinger. Deretter deles avdelingene opp i forskjellige grupper. Vi anbefaler først å sette opp avdelinger under "Oppsett --> Avdelinger", deretter sette opp tilhørende grupper under "Oppsett --> Grupper".
Eksempel: Et korps kan først deles opp i avdelinger som Junior, Aspirant, Senior, etc., og disse avdelingene kan igjen deles inn i grupper baser på instrumenter.


Det er innstillingen "Bruker avdelinger" som bestemmer om avdelinger brukes eller ikke. Om den er skrud på vil medlemmer deles inn i både avdelinger og grupper, og hvis den er skrud av vil medlemmer bare deles inn i grupper.
Du kan endre på innstillingen "Bruk avdelinger" enten under "Oppsett --> Avdelinger"(vist under) eller under "Oppsett --> Organisasjon"(Se "Hvordan endre organisasjons-innstillinger?").


    • Related Articles

    • Hvordan opprette en gruppe?

      Grupper er hoved måten man deler dele opp medlemmer i organisasjonen. En god gruppe-inndeling gjør det enklere å sende info, opprette aktiviteter, gi tilganger, etc. til de riktige personene. OBS: Om organisasjonen deres bruker avdelinger vil grupper ...
    • Hva er forskjellen på et innlegg og en kortmeldig?

      I Styreportalen har vi to hovedtyper av utsendelser; innlegg og kortmeldinger. Innlegg I de fleste tilfelle anbefaler vi å sende ut innlegg: Et innlegg kan inneholde tekst, bilder, video, vedlegg, m.m. Innlegg sendes på epost og/eller til Tutti. ...
    • Hva er forskjellen på å slette og avlyse en aktivitet?

      Dersom du sletter en aktivitet vil den fjernes helt fra kalender, Tutti, etc. I motsetning vil en avlyst aktivitet fortsatt være synlig i kalenderen, Tutti, etc., men den vil bli merket som avlyst. Det er også mulig å varsle deltaker om at en ...
    • Hvordan opprette en avdeling?

      Avdelinger sammen med grupper er hovedmåten man kan dele opp medlemmene i deres organisasjon. Grupper kan knyttes til en avdeling. Dette gjør det enklere å sende info til, opprette arrangementer for, etc. til flere grupper av gangen. Du oppretter en ...
    • Hvordan redigere en gruppe?

      Du kan redigere en eksisterende gruppe ved å trykke på den blå knappen til høyre for gruppens navn. Det vil da vises en dialog som lar deg endre info om gruppen. Om det er grupper som dere ikke bruker lengre så anbefaler vi å sette dem til ikke å ...
    • Popular Articles

    • Endringer 15. august 2024

      Tutti Forbedringer til innlegg og prosjekter Fikset henting av aktivitetslisten I enkelte tilfeller var det aktiviteter som ikke ble vist i appen. Små oppdateringer til "Feed" Styret og personer med tilgang kan nå se alle prosjekter i Tutti "Vanlige" ...
    • Hvordan føre fravær og oppmøte?

      Å ha styre på hvem som kommer på en aktivitet er en sentral del i planleggingen og utførelsen av organisasjonens aktiviteter. Derimot hvem som faktisk var på aktivitet er viktig i planlegging av fremtidige aktiviteter. Det er også ofte krav til ...
    • Hvordan opprette en aktivitet?

      Ved å klikke på "+"-knappen i øvre venstre hjørne av kalenderen kan du opprette en ny aktivitet. Når du har trykket på "+"-knappen får du opp flere felter der du kan fylle inn info om aktiviteten du oppretter. Det er fem felter som må fylles ut; ...
    • Logge inn i Styreportalen

      Innlogging i Styreportalen kan gjøres på denne siden: styreportalen.no/login Før du kan logge inn i Styreportalen må du ha fått en bruker og en rolle fra din organisasjon. Om du er usikker på om du har tilgang, eller hvilken epost/mobilnummer du er ...
    • Hvordan endre epost og mobilnummer til en person?

      Finn først personen du ønsker å redigere i en av listene under meny-valget "Personer". Trykk deretter på navnet til personen for å få opp flere detaljer om personen. Man kan redigere personalia og kontakt-info til personen ved å trykke på den blå ...